Кирило-Мефодіївське
братство почалося у грудні 1845 року. Березень 1847 року став останнім місяцем
роботи товариства. За цей рік й три місяці Микола Костомаров, Василь
Білозерський, Пантелеймон Куліш, Тарас Шевченко і компанія встигли провести
десятки таємних зустрічей, перечитати сотні книг та написати кілька текстів.
Саме в цих текстах і міститься ця божевільна, але до біса крута ідея: Україна —
центр об’єднаної федерації слов’янських народів.
Мало хто знає про Григорія Андрузького. Та саме цей поет і
політолог з Полтавщини написав геніальне есе “Начерки Конституції Республіки”.
У цьому тексті він запропонував створити федерацію слов’янських народів —
Слов’янські Сполучені Штати без Росії. Слов’янська республіка рівноправних
штатів з центром у Києві мала включати 7 автономій зі своїми президентами: 1)
Україна з Галичиною, Чорномор’ям та Кримом; 2) Польща з Познанню, Литвою і
Жмуддю; 3) Бессарабія з Молдавією і Валахією; 4) Остзея; 5) Сербія; 6)
Болгарія; 7) Дон.
На Дону Андрузький взагалі пропонував відновити Гетьманщину й надати
цьому державному утворенні майже державного незалежного статусу. Росію теж
можна буде долучити до федерації, але згодом, коли вона демократизується, скине
царя.
Але з цього випливає логічне й цікаве питання: чому саме
Україна, а не Польща або Чехія повинна стати центром Слов’янського Союзу?
Кирило-Мефодіївці хотіли будувати федерацію на ідеях
християнської моралі. Київ — матір городів руських, місто, яке принесло у
Східну Європу християнство, а з ним — культуру, яка й вже тисячу років є
ґрунтом розвитку політики, економіки, літератури та суспільного життя на
територіях сучасної України, Росії, Білорусі.
Але є одне але. Польща почала хреститися на 20 років раніше за
Русь. Князь Мєшко І прийняв християнство 965 чи 966 року.
Чеський князь Боривой І прийняв хрещення 872 чи 874 року.
Тому, сентимент, що Україна — це колиска християнства для
слов’ян, не діє.
Суть в тому, що учасники Братства вважала, що Українці — Богом
обраний народ. І саме українці допоможуть росіянам знищити деспотію і царизм, а
полякам — панщину та аристократизм. Бо саме в Україні народився феномен
козацтва. А козацтво — демократичне, сильне, прогресивне, аристократичне, і
стати козаком може будь-хто, хто хоче воювати, працювати та служити. Й більше
такого феномену ніде немає.
Це не означало, що Кирило-Мефодіївці були марксистами, майже
більшовиками й вірили у класову боротьбу. Навпаки — вони виступали за ідею
рівності, рівності перед законом, рівних можливостей навчатися в університетах,
торгувати, працювати, заробляти.
Бо в Росії, наприклад, існував закон про
смугу осідлості для євреїв. Якщо ти не є багатим єврейським купцем,
то ти не можеш виїздити за межі України, маєш жити десь у Полтаві або іншому
місті та задовольнятися дрібною чи середньою торгівлею. До Петербурга, де
можна краще заробляти — тобі зась.
Тому Кирило-Мефодіївці підтримували ідею рівності для всіх. Це
означає, що рівні всі, хто хочуть працювати, торгувати та навчатися, а не
тільки ті, кому Цар дав титул дворянина.
США, на які рівнялися Кирило-Мефодіївці розпочали своє політичне
життя з одного дуже важливого закону. Це був “білль про патенти”. Будь-хто,
навіть бідний студент, міг придумати якийсь винахід, запатентувати його та
заробити на цьому.
Кирило-Мефодіївське братство не було кастою обраних, закритим
клубом, вхід в який мали тільки найкращі. Спочатку братчиків було 12, а вже
ближче до закриття організації, членів товариство рахувалося близько
100 осіб. Будь-хто, маючи розум, ідеї, уміючи їх обгрунтувати та подати,
міг долучитися. Той же Григорій Андрузький, коли писав “Начерки Конституції…”
був простим студентом, хоча походив з родини дрібного дворянина.
Та все ж Тарас Шевченко — селянин, колишній кріпак.
Проте, дуже круто малював, тому його й викупили з кріпацтва.
Ідеї Кирило-Мефодіївського товариства — це найкраще,
що було в українській політиці.
А якщо вам не подобається пафосна ідея братчиків, що
українці — Богом обраний народ, якщо ви вбачаєте в тому нацизм,
фашизм та шовінізм, то просто знайте, що то була доба романтизму і польські
письменники теж казали: “Польща — Христос народів, Бог обрав
поляків, щоби вони звільнили весь світ”. І, зрештою, хто сказав, що євреї Богом
обраний народ? Та самі ж євреї…
Немає коментарів:
Дописати коментар