Візити, чаювання, бали, прогулянки в екіпажі – всі ці
повсякденні практики стали типовими сценами в її романах, а пастори, есквайри,
офіцери – персонажами. Перевага Джейн Остін у тому, що вона писала про речі,
які добре знала сама і вперто відмовлялася виходити з камерного світу життя провінційних
родин до політичної, історичної,
філософської тематики. Вона працювала, за її власними словами, в манері
мініатюриста – малюючи на крихітному шматочку тонким пензлем вишукані комедії
характерів. Її дар – не масштаб, а глибина.
Джейн Остін не залишила жодного прямого свідчення про свої мистецькі
вподобання й орієнтири. Однак, судячи з художніх творів, література постійно
перебувала в центрі її роздумів, тому герої так багато дискутують про користь
читання й модні романи. А герой «Гордості та Упередження» містер Дарсі вважає
найсуттєвішою ознакою освіченої жінки «розвиток власного розуму через
прочитання великої кількості книжок». Що ж, міс Остін цілком відповідала
суворому критерію. У її родині до книжки були небайдужі всі, батьки час від
часу вправлялися у словесному мистецтві, пробував себе на літературній ниві
старший брат Джеймс. Домашня освіта Джейн зводилася головним чином до запійного
читання творів – історичних, богословських, художніх. Її літературний смак
виховали Шекспір, Вільям Купер і доктор Джонсон, Семюель Річардсон та особливо
Генрі Філдінг, чию відверту «Історію Тома Джонса» батьки не забороняли гортати
донькам. Родинне читання було звичною формою дозвілля, як і домашній театр, у
якому залюбки грали брати й сестри, їхні численні кузени, кузини і друзі.
Рідні, віддаючи данину пам’яті рано померлій 41-річній
письменниці, повернули її романи із короткого небуття після смерті – друкування
їх відновилося у 1833 році, а вже у 1869-му вийшов «Мемуар Джейн Остін»
племінника Джеймса Едварда Остіна-Лі, де читачам вперше розкривалися подробиці
життя «любої тітоньки».
Прижиттєва слава романів скромна: вони були модними
новинками, їх обговорювали у світі, їхніми героями захоплювалися або
засуджували. Схвальний відгук про перші три опубліковані тексти Остін лишив
авторитетний Вальтер Скотт, назвавши невідомого автора «творцем сучасного роману»
і відзначивши «розуміння життя й особливий такт у зображенні характерів». Остін знала ціну своєму таланту, проте їй і в
голову не прийшло б займатися саморекламою. Та й по смерті «Докази розуму»,
«Розум і Чуття», «Менсфілд-парк» лишалися читанням не для широкої маси, а для
інтелігентного кола, до якого належали Альфред Теннісон, Гілберт Кіт Честертон,
Едвард Морган Форстер, Вірджинія Вулф і Сомерсет Моем. Слово ж «джейністи»,
яким нині позначають фанатів міс Остін, спершу описувало елітарний чоловічий
культ її творчості, як-от в однойменному оповіданні Редьярда Кіплінга 1926 року
про британських офіцерів.
Усе сказане не прояснює, чому романи Джейн Остін такі
актуальні тепер, через 200 років після їх написання. Парадокс: чим далі вона
від нас у часі, тим її твори зрозуміліші читачам, а слава – більша. Чому саме
їй, а не сестрам Бронте, Джордж Еліот чи Елізабет Гаскелл, не Теккерею і не
Троллопу судилося стати предметом культу, що часом набуває масштабів пандемії і
нагадує масовий психоз?
Немає коментарів:
Дописати коментар